zondag 28 februari 2021

Februari........

De maand februari is alweer voorbij.

En wat gebeurde er zoal deze maand ?

Allereerst kregen we heel leuk nieuws.....we mogen nog een keer opa en oma worden !

Augustus wordt de baby verwacht.



Qua weer was het een maand van uitersten.


Van nat en veel wind, naar vorst en sneeuw en vervolgens leek het wel lente.


Mooie zonsopkomsten en zonsondergangen.


En vanmorgen was het dan weer heel erg mistig.



Lente in de lucht dat zeker. Sneeuwklokjes, crocussen en de vogels laten het ons weten.

Waar wij het ook aan merken ?

Aan de boeren die kwistig met stront strooien 😂


De meeuwen zijn er in ieder geval wél blij mee.

Er werden ook weer kilometers gewandeld en hardgelopen.

In totaal mogen er deze maand 160 kilometer bijgeteld worden.


Ik las of luisterde de afgelopen maand 5 boeken.


Waarvan het boek "De engelen van Elisabeth van Els Florijn" de meeste indruk maakte.

Zeker een aanrader.


Er werden veel steekjes gemaakt. Ik breide verder aan de Zeeuwse meebreideken. En ben inmiddels aan de laatste baan begonnen.



Op quiltgebied waren er een aantal projecten waar ik aan werkte.

De Lizzy Sampler quilt blokjes zijn helemaal bij.


De Schoolgirl Sampler quilt is bijgewerkt, en inmiddels ben ik begonnen om de banen aan elkaar te naaien en heb ook het middenstuk af. Zodat dat er ook meteen tussen gezet kon worden. Vandaag heb ik heel wat uurtjes achter de naaimachine doorgebracht. En tot zover ben ik gekomen.



Er werden nog wat diamantjes gemaakt.





Er was een gezellig middagje "projectbag" naaien samen met Karen. Een ideale tas voor mijn breiwerk. De stoffen waren thuis al op maat gesneden zodat het in een middag klaar was.




En deze maand bracht ik twee van mijn tops weg om doorgequilt te worden.

De Dear Jane (de foto's hiervan staan in mijn vorige blogje), en ook de Stars upon Stars.

Prachtig zijn ze geworden allebei.......ik ben er heel blij mee.




1  blokje werd er gemaakt voor de Anthology (the sparrow's window quilt)
Ik hoop dat het er volgende maand weer iets meer zijn.


En dan naaide ik nog een aantal blokken, op de naaimachine, voor de rand langs de Bluebird Lane quilt. 42 moeten het er worden in totaal. Alle stoffen liggen gesneden klaar. 


En dan heb ik ook nog wat recepten voor jullie van de afgelopen maand.

Italiaanse ovenschotel met kabeljauw

Het recept pas ik aan naar wat voor soorten groenten er in de koelkast liggen.

De laatste keer dat ik het maakte gebruikte ik: courgette, paprika, aubergine en champignons.

De schotel kan nogal nat uit de oven komen.

Ik probeer dat te voorkomen door de kabeljauw in een vergiet te doen en daar even iets zwaars op te zetten. Voordat ik de schaal op tafel zet laat ik het vocht er ook nog even uitlopen.

Light produkten gebruik ik niet, ik gebruik de volle produkten.

https://dorienskiscooking.com/2016/04/02/italiaanse-ovenschotel-met-kabeljauw/



Hachee en rode kool.

Wij kijken graag naar het programma Binnestebuiten. Voor het binnenkijken, buiten zijn en natuurlijk ook de recepten. Mijn favoriet kok is Ramon. Vooral omdat hij zo verteld dat je alleen daardoor al trek krijgt in zijn recepten.

Van de week had hij een recept voor rode kool met hachee. Nu heb ik een beetje een haat liefde verhouding met rode kool. Het is het elke net niet.

Maar dit recept.......om je vingers bij op te eten.

https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/recepten/hachee-met-rode-kool




Bruine bonen met spek.

Een echt winters recept met koekkruiden en stroop. Erbij een salade.

https://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/bruine-bonen/bruine-bonen-spek




Ragout met sperziebonen en champignons.

Dit recept wordt hier regelmatig gemaakt. Lekker met rijst en ik doe er dan ook nog kippendijen stukjes in, maar dat hoeft zeker niet. Het kan ook heel goed zonder vlees of kip.

https://www.ah.nl/kookschrift/recept/16359



Babi pangang van buikspek uit de slowcooker

Ik heb al heel vaak geprobeer om babi pangang te maken. Maar meestal was het het net niet. Dit recept van Ashley Willems is het helemaal. Zowel het vlees als de saus smaken net zoals bij "de Chinees"

Wat ons betreft een aanrader. Net zo als het recept voor "nasi goreng zoals bij de chinees". Van dezelfde site

https://ashleywillems.nl/nasi-goreng-zoals-bij-de-chinees/

https://ashleywillems.nl/babi-pangang-van-buikspek-uit-de-slowcooker/


Eet smakelijk.




6 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig lang blog en wat bent je toch druk Marja, zoveel dingen waar je mee bezig bent goed hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Marja,
    Allereerst van harte gefeliciteerd met dit geweldige nieuws. Wat een kostbaar geschenk is dat toch telkens, oma en opa mogen worden!!
    Je hebt de maand februari erg goed benut zo te zien. Prachtige foto's van veel verschillende onderwerpen laat je ons weer zien. Héél sporadisch kijk ik eens naar Binnenstebuiten. Er komen zo'n leuke onderwerpen aan bod. Wij hebben ook leuke kookprogramma's. Ik laat me graag inspireren door Dagelijkse kost en Njam.
    Hopelijk moet de maand maart niet onderdoen voor februari!!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met aanstaand kleinkind. Mooie werkstukken laat je zien. En ik krijg honger van alle lekkere recepten. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb jij veel gedaan de afgelopen maand! En dan ook nog 5 boeken, al gaat luisterende quilten wel goed samen.
    En wat een heerlijk nieuws om weer een kleinkind te verwelkomen dit jaar. Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marja, Gefeliciteerd met de aanstaande baby. Gezellig blog weer met mooie foto's. Altijd fijn even een echte winter. Ik vind dat het zo'n echt wintergevoel heeft en dat het goed is voor de tuin.( mijn eigen idee hoor maakt misschien wel niets uit maar ik geloof er graag in)
    Groeten José

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk nieuws weer opa en oma worden. Kun je weer wat leuks maken voor de kleine. Je hebt heel wat projecten om handen, de schoolgirl is ook leuk in blauw tinten. Geeft wat rust. Leuk programma binnenste buiten ik kijk soms en maak nog regelmatig de pompoencurry met cashewnoten klaar. Ik kan niet goed koken dat doet DH maar dit recept kan ik zelfs en nog lekker ook. Dank voor je boekentips.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Lente, breien, quilten en nog wat meer...............

Hoe snel de dagen soms voorbij vliegen zag ik nu ik een nieuw blogje schrijf. Ik was er van overtuigd dat ik vorige week nog een blog plaats...