woensdag 22 januari 2020

Breien, bakken, boeken..........enz.

15 januari t/m 20 januari

Ik kreeg een vraag waarom er boven mijn vorige blog datums staan. 
Om de regelmaat van het bloggen een beetje terug te krijgen schrijf ik, net als in mijn dagboek vroeger, af en toe wat op. 
Publiceren doe ik het dan nog niet maar sla het op. 
De foto's plaats ik er dan later bij. 
Waardoor er een overzicht ontstaat van wat ik zoal heb gedaan en beleefd in die afgelopen dagen/week.
Vandaar de datum erboven. 
Een beetje achteruit lezen dus eigenlijk.

Deze week heb ik weer eens wat voorbereidend werk gedaan.
Ik was een beetje door mijn quiltwerk heen.
Dus werd er gestempeld, getekend en geknipt.



Zo kan ik weer even vooruit.
Zo stempelde ik heel veel 1 inch blokjes.
Voor de Trip Around The World quilt.


Wanneer ik zo bezig ben is het altijd een gezellige rommel op tafel.


Er werden weer 2 blokken van de Zeeuwse meebreideken gebreid.
De 20 naalden per dag is meestal goed te doen.
En wanneer het een keer niet lukt dan lukt dat de volgende dag meestal wel.


Het patroon van de meebrei deken is nog steeds te koop op het blog van de Zeeuwse Visserstruien.
Hieronder de directe link naar wanneer je het patroon nog zou willen kopen.
https://zeeuwsevisserstruien.blogspot.com/p/zeeuwse-meebreideken.html



Maandag was het eerste breicafe in Leiden.
Georganiseerd door Jacqueline van de breiwinkel Steekje Los uit Leiden.
En café de Plantage ook in Leiden.
Haken en breien in een bruine kroeg het heeft wel iets.


Dus mocht je in de buurt van Leiden wonen.........er kan nog meer bij.
Elke 2e en 4e maandag van de maand vanaf 19.00 uur.

Dinsdagavond was er weer onze af en toe bee.
Gewoon gezellig met zijn vieren "quilten en kletsen".

De eerste boeken van 2020 zijn gelezen, als eerste las ik
 Kinderen van de rivier.


Eind jaren '30 worden 5 kinderen uit een gezin in een weeshuis geplaatst.
70 jaar later komt een jonge advocate toevallig in contact met de oudste dochter van het gezin.  Er volgt een speurtocht naar de onverkwikkelijke Amerikaanse adoptie geschiedenis.
Het boek is fictief maar gebaseerd op waargebeurde feiten.
Een indrukwekkend meeslepend verhaal.
*****


Na kinderen van de rivier las ik Zomerhuis van Linda van Rijn.
Een heel ander soort boek, een boek wat je snel uitleest.
Een boek voor tussendoor en waar je niet veel bij na hoeft te denken.
Waar je al snel in de gaten hebt hoe het in elkaar steekt.
***


De afgelopen week werden er wat borrelhapjes gemaakt.
Onder andere deze borrelballetjes van geitenkaas.
Link naar het recept hieronder.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R287948/borrelballetjes-van-geitenkaas



En ook nog deze mini quiche met courgette.

https://www.leukerecepten.nl/recepten/mini-quiche-courgette/


Verder was het een redelijk "gewoon" Hollandse pot weekje.
Alleen op vrijdag maakte ik iets buitenlands....namelijk Flamkuchen.
Hieronder een link naar een recept.
Zelf gebruik ik geen kwark maar alleen crème fraiche.
En gaan er bij ons, voor de dagelijkse hoeveelheid groenten, nog paprika en champignons op. Het is even een klusje het deeg kneden. We verdelen het eerlijk.....allebei 10 minuten kneden 😃.
Maar je eet er je vingers er bijna bij op.
De hoeveelheid deeg is voor 2x.......maar in de koelkast in folie is het de volgende dag weer lekker.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R785952/flammkuchen


En dan natuurlijk nog mijn hardlooprondjes 2x per week.
Het gaat nog steeds goed.........niet heel hard........maar wereldkampioen word ik waarschijnlijk toch niet meer 😂
Het gaat tenslotte om het bewegen en bezig zijn.
En genieten van het buiten zijn.
En dat is ook tijdens het hardlopen zeker geen straf.








10 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk blogje! Van alles wat lekkere recepten leuk dat je ook wat over boeken schrijft! Weet ik welk boek ik ga bestellen. Je quilt is mooi. Hardlopen zit er voor mij al een jaar niet in. Mijn knie ligt al een jaar in puin.

    fijne week en groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende quilt wordt het toch. Daar kan je van genieten. Van het maken en straks als ie klaar is.
    Fijn ook om allerlei restjes te gebruiken. Natuurlijk wordt het dan een gezellig rommeltje op je tafel, dat hoort zo.
    Mooi breiwerk ook, lijkt me erg moeilijk.
    Gezellig zo'n bee in een bruin café, niet dronken worden hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die stempeltjes zijn echt een super handige tool bij het maken van zo'n quilt. Stel je voor dat je al die vierkantjes met de hand moest overtekenen op de stof. Toen er nog geen stempeltjes waren gebeurde het zo. Wat een werk!
    Ik hou wel van dit soort quilts. Wat een mooi effect bereik je met slechts 1 malletje/stempeltje.
    Groetjes, Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt de vaart er weer inzitten, lekker hardlopen, haken/breien, bee's en dan ook lekker quilten. Zo blijf je lekker bezig en het is nog gezellig ook. Leuk boek, vooral die eerste lijkt me wel wat!!! Fijne dagen, liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je bent zo met best veel dingen bezig. De haak- en breigroep in het café ziet er gezellig uit. Woonde ikm dichterbij, dan kwam ik zeker ook eens langs. Het boek Kinderen van de rivier is echt een mooi en indrukwekkend boek. Dat dit op waarheid berust maakt het extra indringend.
    De hapjes zien er lekker uit.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohh heerlijk Marja wat schrijf je toch leuk. Top die recepten, brengt mij weer op ideeen. Ga ook de flammkuchen maken om alvast in wintersportsferen te komen. Ja heerlijk breien in een bruin cafe, maar goed ik kan niet breien. Pfffff wat moet ik nu?
    Zo goed van je dat hardlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke quilt wordt dat. Nee hardlopen hoef ik niet te doen met mijn heupen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah, we think alike. I too run but not very fast just to keep my body moving and it feels good afterwards. I also love food and reading about it. More things in common, I crochet and knit and also quilt. All for myself and fun. I enjoy your posts very much. Keep moving and stitching from me in Canada.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sorry, I forgot to say how beautiful is your Trip Around the World quilt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachige trip around de world. Heerlijk om daar mee bezig te zijn. Als je nog een mooi boek over kinderen wil lezen dan is De Verloren Kinderen van Diney Costello ook mooi. Over weeskinderen uit Engeland die naar Australie gedeporteerd worden. Ook echt gebeurt. Vreselijk. groetjesc

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Rondje Hoogmade, Leiderdorp, Hoogmade.........

Het was vandaag een heerlijke dag om aan de wandel te gaan. En koos ik er deze keer voor om vanuit Hoogmade, de Munnikenpolder in Leiderdorp...