zondag 8 oktober 2023

Heide.......


Aan het begin van onze vakantie, eind augustus begin september, stond de heide nog in bloei.
Vlakbij de camping liggen de Mandercirkels of de cirkels van Jannink.

Het ontstaan van de Mandercirkels

De ronde akkers zijn in de jaren dertig van de 20e eeuw op de heide van Mander aangelegd in opdracht van Gerhard Jannink, textielfabrikant en grootgrondbezitter uit Enschede. Hij had in Noord-Amerika gezien dat ronde akkers voordelen hadden boven rechthoekige. De velden konden vanuit het midden in een spiraalvormige gang worden bewerkt zodat de machines niet behoefden te keren.

Er werd afwisselend rogge, haver en aardappels verbouwd. Na 1975 werd mais het belangrijkste gewas. Toen ook dat niet meer loonde zijn de gronden van Jannink in 1991 verkocht aan Landschap Overijssel.

Manderheide en Mandercirkels

De cirkels hebben een doorsnede van respectievelijk 378 en 343 meter. De totale oppervlakte van het gebied is 33 hectare. In samenhang met de herbestemming van nabij gelegen landbouwgebieden werd hier door Landschap Overijssel een natuurontwikkelingsproject opgezet.

Doelstelling was de voormalige Manderheide na het afgraven van de vruchtbare bovenlaag en toepassen van begrazing weer als schraal heidegebied te onderhouden.

Door de Cirkels van Jannink intact te laten wilde men recht doen aan de zeer bijzondere cultuurhistorische waarden in het gebied.






De kudde schapen met de herder heb ik er niet gezien.
Maar stil was het er wel.
In de vroege ochtenduren was ik er helemaal alleen.


























 

4 opmerkingen:

  1. Ik kan altijd zó genieten van jou foto's, prachtig!!

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een natuurschoon he Marja, je weet het weer goed vast te leggen.
    Gister was ik op de fiets naar Aalten vroeg in de ochtend en wilde ook een hert op de foto zetten. Pffff opeens een kraak in het bos en natuurlijk net voor ik een foto kon nemen daar ging de hinde.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi verhaal over de cirkels. En wat heb je prachtige foto's gemaakt. Echt een bijzonder gebied.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig is het daar. Kwam er vaak omdat mijn ouders vlakbij Vasse regelmatig in een huisje zaten. En in de 60’er jaren ging een etappe van de Almelose rijwiel4 daagse ook door die omgeving. Mijn Tukkerhart geniet hiervan. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Vogels...............

Vogels ik hou ervan. Vind het ook heel leuk om ze fotograferen. Een blog met de vogels die ik fotografeerde in onze vakantie. Pimpelmeesje. ...