woensdag 1 februari 2023

Shawlography.........sjaal breien.

Hallo lieve bloglezers/volgers.
En toen was er weer even een blogpauze.....
Ongewild omdat de griep hier langs kwam.
En het was/is een heel vervelende griep.
Goed ziek, en nog steeds niet helemaal opgeknapt.....maar we zijn er weer.


Op het World Wide Web kwam ik regelmatig de breikunsten van de ontwerper Stephen West tegen.
Al een aantal jaren start er in oktober een Knit Along van een sjaal/omslagdoek van zijn hand.
Je koopt het patroon via Ravelry of via de website Westknits.com.
En 4 weken lang krijg je een deel van het patroon.
Gelijk met het nieuwe deel komt er ook een duidelijke uitleg van het breiwerk op You Tube.




Aangezien ik niet zo van dit soort verassingen ben, koos ik ervoor om het patroon van 2021 te kopen.
Zo weet je tenminste hoe de sjaal er uit gaat zien.



Het was een hele uitdaging om deze sjaal te breien,
Maar met de duidelijke stap voor stap uitleg in de tutorials op You Tube was het een feestje om te breien.


Door de effecten van de verschillende steken, het gebruik van de kleuren ziet het er uit als een kunstwerk.
En kunstwerken zijn de patronen/breiwerken van Stephen West zeker.
Waar ik even doorheen moest kijken waren de kleuren die hij gebruikt voor zijn breiwerk.
Zo helemaal niet mijn kleuren ( veel felle kleuren ).
Smaken verschillen........en gelukkig houdt niet iedereen van het zelfde.
Het zou maar een saaie boel worden.










De enige steek waar ik problemen mee had was de Brioche steek.
De steek die er een beetje uitziet als de boordsteek ( zie hierboven op de foto ).
De steek die er eigenlijk helemaal niet zo moeilijk uitziet 😁
Dit stuk heb ik 3x uitgehaald en ben ik overnieuw begonnen.
Een steek die met veel overslagen werkt en 2 kleuren, die wanneer je een steek laat vallen ook niet zo makkelijk op te halen is.
Maar met het motto van Stephen....JUST SAY YES.....DON'T STRESS is het uiteindelijk toch gelukt.







Even wat informatie over de sjaal:
Garen:  Lang Yarns Merino 150 ( 50 gram - 150 meter )
Rondbreinaald: 3 1/2  120 centimeter
Gestart: zaterdag 08-10-2022
Af: zondag 6-11-2022
Kleurnummers: 197-0262, 197.0196, 197.0094, 197.0091, 197.0098
Van elke kleur  2 bollen.

Just say yes......don't stress



 

3 opmerkingen:

  1. Dag Marja,
    Het minste wat je van deze sjaal kan zeggen is dat het een kunstwerk is!
    Ik kijk daar met open mond naar en begrijp niet hoe je zoiets voor elkaar krijgt -:)
    Ik kan dan ook maar alleen het allereenvoudigste wat haken en breien betreft.
    Ongelooflijk wat jij hier hebt gepresteerd. Een prachtig staaltje breikunst.
    Wat vervelend dat je je verjaardag niet voluit hebt kunnen vieren omwille van die vervelende griep.
    Het zou mij zomaar ook kunnen overkomen want ik zit ook al een week te snotteren en te hoesten. Iedere dag denk ik morgen zal het beter gaan maar niets daarvan. Het blijft echt lang aanslepen. Ik heb gelukkig nog een weekje voordat het zover is!!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende sjaal heb je gebreid! Zeker een echt kunstwerk met al die moeilijke steken en die gegolfde rand, maar het is je heel goed gelukt.
    Prachtige kleuren ook. Mijn complimenten hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje Marja, ik vind jou echt een kunstenares. Wat ziet dit er moeilijk uit poehhhh
    Breien das nou iets wat ik echt niet kan.
    Echt heel mooi!
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Lente, breien, quilten en nog wat meer...............

Hoe snel de dagen soms voorbij vliegen zag ik nu ik een nieuw blogje schrijf. Ik was er van overtuigd dat ik vorige week nog een blog plaats...