maandag 2 januari 2023

Koude plaatjes

 


Al bijna een jaar geleden is het dat onze camera er de brui aan gaf.
In die tussentijd maakte ik foto's met de camera van mijn telefoon.
Helemaal tevreden was ik daar niet mee.
Natuurlijk.....de telefoons van tegenwoordig maken goede foto's.
Maar ik ben zo gewend om met een spiegelreflex camera en speciale lenzen foto's te maken.....😳



In juni togen we naar de fotozaak voor advies.
En wat is er veel veranderd in die +/- 16 jaar, dat we onze vorige camera aanschaften.
Toen eenmaal de beslissing genomen was, was het wachten op wanneer de camera leverbaar zou zijn.
Ja, ja door corona en de oorlog in de Oekraíne is er een tekort aan chips.
Maar in vergelijking daarmee is dit natuurlijk een luxe probleen.
En wachten we rustig af.


En nu heb ik sinds kort mijn nieuwe camera.
Een Sony RX 10, voor degene die graag willen weten welke het uiteindelijk geworden is.



Een nieuwe camera moet je weer helemaal opnieuw ontdekken.
De laatste weken wil het weer niet helemaal meewerken.
Grijs, regen veel wind het lokt niet echt om er op uit te trekken.


Een week of twee geleden hadden we een kleine week vorst.
En dat levert zo vroeg in de ochtend toch wel weer mooie plaatjes op.


Rijp op de bomen en takken.




Een winterse zonsopkomst.


Rijp en rijm zijn een witte aanslag van ijskristallen die vormen onder het vriespunt op een ondergrond. Het is een meteorologisch fenomeen van thermodynamische aard. Het wordt soms op gras, struiken en voorwerpen als daken, hekken en auto's aangetroffen. Deze ontstaat bij temperaturen onder nul door de overgang van waterdamp in ijs. (bron Wikipedia)


Koeien in de kou.














De eerste foto's met de nieuwe camera zijn gemaakt.
Er valt nog veel te leren en ontdekken.



8 opmerkingen:

  1. prachtige foto's geworden. Allemaal schilderachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto’s. Het uitzoeken van de mogelijkheden van een nieuw apparaat is ook een leuk onderdeel. Tenminste dat vind ik altijd. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend! Echt genieten van deze foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's laat je zien.
    Kan hier zo van genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's heb je gemaakt, je bent al goed bezig met je nieuwe camera.Dat wordt voor ons genieten de komende ttijd.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Marja,
    Oh wat fijn dat je je nieuwe camera aan het testen bent. Volgens mij kan je er al héél goed mee overweg want je laat werkelijk prachtige foto's zien. Heerlijk om weer met een echte camera te kunnen werken. Met een telefoon kan je foto's nemen maar hier haal je toch meer voldoening uit. Ik lees dat je een Sony hebt gekocht. Ik ga het eens opzoeken. Ik ben Nikon gewoon en zal waarschijnlijk ook bij dat merk blijven wanneer ik een nieuwe camera koop.
    Veel plezier met de camera.
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohh wow ik wintermens vind dit schitterend, wat een mooie foto's zeg. Daar kan geen telefoon tegenop hoor.
    Van mij mag de winter nog even terugkeren.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Van alles wat in april...........................

Het is alweer een paar weken geleden dat het Pasen was maar toch nog even een foto van een niet alleen mooie maar ook heerlijke doos paascho...