vrijdag 25 oktober 2024

Speuren naar paddenstoelen...............



Soms heb je het idee dat er niet zoveel gebeurt in je leven.
In ieder geval niet de moeite waard om een blog aan te wijden.
Heb ik dan zo een saai leven ?
Ach wat is saai ?
Ik hou van de "simpele" dingen in mijn dagelijkse bestaan.
Daar vaar ik goed op.
Ben ik inmiddels achter.
Een boek lezen, tv kijken, een dagje quiltcafé, rondjes op de fiets, koken en bakken, 
quilten, breien, wandelen, met manlief naar een museum, ergens lunchen, of een bakkie doen, fotograferen.......gewoon aantutten ?




Soms komt het er gewoon niet van om van alles waar ik mee bezig ben foto's te maken.
En soms trek ik er met mijn camera op uit om dat juist wel te doen.
Op de 1 na laatste dag van onze vakantie bij Lauwersoog trok ik er alleen op uit om op 
paddenstoelenjacht te gaan.
Dat doe ik het liefst alleen omdat ik het vervelend vind wanneer iemand (in dit geval manlief)
steeds op mij moet wachten wanneer ik iets zie om te fotograferen.
Het was zonnig weer.
Dat maakt het fotograferen van paddenstoelen net even iets makkelijker.
Paddenstoelen namelijk het liefts onder bomen en daar komt vaak niet veel zon.




Ik had in de dagen ervoor al gezien dat er veel te ontdekken was.
De paddenstoelen schoten uit de grond.
En per dag zag je dan ook de veranderingen.
Vraag met niet naar de namen.
Dat is een studie op zich........kan ik je wel vertellen.
Maar via een Facebook groep leer je dan ook weer veel bij.




Sommige zijn ieniemie klein.
Moeten nog groeien of blijven gewoon zo klein.
Maar dat is juist de uitdaging.
Weten waar je moet zoeken.
Onder welk soort bomen vaak dezelfde soorten paddenstoelen groeien.
Dood hout leeft, is een ding wat zeker waar is.
Want ook daar is veel te ontdekken.



Soms met honderden bij elkaar.




Paddensteoeln , zwammen en schimmels zijn er het hele jaar door.
Maar de herfst blijft toch wel de tijd ervoor.






Berkenzwam.






Geen paddenstoelen, maar deze slakken weten niet welke kant ze op moeten.
Ik volgde de blauwe wandeling.




Koraalzwam.













Wat ik dan bijvoorbeeld ook weer zo mooi vindt zijn de 
geschubde onderkanten van deze paddenstoel.
Zie je hoe mooi het licht er doorheel schijnt ?




Kastanjeboleet.




Soms zijn het de dingen er omheen.
Zie je het eikeltje, de kleine paddenstoel en de twee andere soorten ?










De zwavelzwam bedekt een hele boomstronk.




Baardige melkzwam.








Eekhoorntjesbrood.


























Dit berkenstammetje met hoedje vond ik wel heel veel op een paddenstoel lijken.


















Waar ik natuurlijk altijd voor ga is de meest bekende....
Aan het einde van mijn wandeling, en ik was er al eerder langs gelopen maar had deze
over het hoofd gezien, zag ik zijn rode hoed tussen het afgevallen blad.
Het was er maar eentje.......maar ik had hem wel weer gevonden.














En eigenlijk was ik toen van plan om terug te gaan naar ons huisje.
Of zal ik nog even dat pad ingaan ?
En wow, mijn mond viel bijna open, ik begon bijna hardop te praten
in mijn eentje 😂
Want  hier stonden er tientallen.
In alle soorten en maten.
Net of nog net niet boven de grond.
Nog met een rond bolletje of al een heel plat scherm.
Mijn dag kon in ieder geval niet meer stuk.

















Zoveel heb ik er in al die jaren dat ik er naar op zoek ga nog niet bij elkaar gezien.
Natuurlijk wilde manlief dit moois ook wel even zien.
En wandelden we 's middags nog even naar het vliegenzwam bos.




Dit was het laatste blog over onze vakantie op Suyderoogh.
Een heerlijke vakantie met prachtige natuur momenten.

Tot snel......tot een volgend blog.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Speuren naar paddenstoelen...............

Soms heb je het idee dat er niet zoveel gebeurt in je leven. In ieder geval niet de moeite waard om een blog aan te wijden. Heb ik dan zo ee...