vrijdag 28 augustus 2009

Het is een prachtige zomer.

De zomer van 2009 duurt maar voort. Alhoewel het hier, dicht bij de kust, met de harde wind en af en toe pittige buien van vandaag wel een beetje herfst lijkt mogen we dit jaar zeker niet klagen. Veel gewerkt is er weer in de tuin en ook zeker in de keuken. De bramenoogst is zo groot. er kan voorlopig brood met bramenjam, kwark met bramenjam, pannekoeken met bramenjam, taart met bramen, cake met bramen gegeten en bramensap gedronken worden. En dan zijn nog lang niet alle bramen geoogst.

Na twee weken vakantie is het altijd weer een verrassing hoe de tuin er uit zal zien. Het onkruid groeit gelukkig niet meer zo hard in deze tijd van het jaar, maar toch is er nog een dag en avond nodig om alles weer aan kant te maken. En nog steeds is alles weer gegroeit. En bloeien de rozen voor een tweede keer.

Het kattenkruid trekt net als de vlinderstruik heelveel vlinders aan. De spontaan opgekomen Oost-Indische kers kruipt door de buxus en over het pad van houtsnippers. De plant hoort gewoon net als het Afrikaantje in een volkstuin thuis. En als dank dat je ze hun gang laat gaan blijven ze je verblijden met bloemen. Een kleurig gezicht.











De meeste rozen hebben het verplanten overleefd zo ook de roos Anneke Doorenbos. Bijna had ik haar op de groenstort gekiept omdat ze er al weken stond met alleen maar een paar kale bruine stengels maar, later dan normaal, zijn daar weer de prachtige rose rozen.





Een kiekje door de bonenstaken.



Aardbeien, snijbiet, prei, rode biet, bonen, andijvie en sla staan er nu nog in het groenten gedeelte.






Dit is er geworden van de begonia knollen een grote pot met verschillende kleuren en bloemen.


Het bankje is bijna helemaal ingepakt door de bramen struiken. 's Avonds pak je hier het laatste zonnetje mee. We schuiven de bramen takken gewoon opzij en bekijken de tuin dan van de andere kant.






De Cosmea is in die twee weken nog behoorlijk uitgegroeid. De rose, witte, cyclaam en donkerrose gekleurde bloemen zweven op het lichte groen boven alles uit.






De lange as van de paden is bedekt met boomschors. Er lag al een aantal weken in het aangrenzende park een behoorlijke berg van dit spul waar maar niets mee gedaan werd. We hebben de stouten schoenen aangetrokken en wat kruiwagens volgeschept en daar ons pad mee bedekt. Helaas voordat alle paden bedekt waren had de gemeente het verdeeld over de paardenpaden in het park. Nu maar even wachten op de najaarssnoei om de rest te doen.






Het is echt genieten nu in ons tuintje van de oogst maar zeker ook van de bloemen.




















5 opmerkingen:

  1. paradijsje hoor! HOeveel kassen heb je eigenlijk!?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marja, zit ik hier net mijn commentaar te typen, kan ik de verleiding niet weerstaan om de foto van de cosmea even aan te klikken en hup weg commentaar :-( maar je cosmea's zijn prachtig!
    Wat ik wilde zeggen is dat ik iedere keer als ik hier weer kom sta ik weer versteld over wat ik zie. Jullie hebben het natuurlijk geweldig getroffen met deze zomer, maar jullie hebben toch zelf ook een enorme berg werk verzet. Wat kan alles toch in korte tijd groeien en bloeien, mits je het maar voorziet van de juiste zorg èn wat geduld hebt natuurlijk! Fijn weekend, je hoort nog van me!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jullie heb er in zo'n korte tijd wel een paradijs van gemaakt. Een mooie zomer helpt ook mee maar het is vooral hard werken geweest!
    groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja...het is nog steeds genieten, wat een zomertje!
    En er is zoveel fruit dit jaar, het lijkt wel alsof het niet op kan!
    Bij jullie staat het er allemaal nog geweldig mooi bij!
    Gelukkig mag ik ook niet klagen.Ik oogst telkens van alles en nog wat, en lekker dat het is! Mmmmmm...alles smaakt ook zoveel beter, als het zelf gekweekt is. Heb jij dat nou ook??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful garden pictures in a very large garden. The roses look magical, I have tied me again Rosensräusse beautiful, it would be the last this year.

    Many greetings Melontha

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Rondje Hoogmade, Leiderdorp, Hoogmade.........

Het was vandaag een heerlijke dag om aan de wandel te gaan. En koos ik er deze keer voor om vanuit Hoogmade, de Munnikenpolder in Leiderdorp...