zaterdag 18 februari 2017

Over vooruit koken, quilten, breien..........en nog meer.

Hallo lieve blog lezers.
Allereerst wil ik jullie bedanken voor de vele reactie's op mijn vorige blog.
Altijd fijn om deze berichtjes te lezen.

14 februari = valentijn = hartjes
Niet dat wij daar maar iets mee doen, het is hier iedere dag valentijn 💟💟💟.
Al zijn er hier ook wel eens van die momenten dat ik er even, heel even, anders over denk.....lol.
De tijd van je ergeren aan het dopje wat niet op de tandpasta wordt gedaan, de spullen die op de trap staan en waar rustig overheen gestapt wordt  (een trap hebben we de laatste jaren niet meer, dus probleem loste zich vanzelf op), het niet kunnen vinden van iets wat werkelijk waar vlak voor je neus staat of ligt.......en ga me nu niet vertellen dat de meeste van jullie dit niet bekend voorkomt !
Die tijd hebben we inmiddels achter ons gelaten.
Zou het de leeftijd zijn........of heb ik "gewoon" een echtgenoot waar ik heel blij mee ben  ?
Natuurlijk ! het laatste en het eerste een beetje.

Maar ik dwaal een beetje af, want valentijn = hartjes en die zijn hier altijd, het hele jaar door, in huis.
Ik hou van hartjes. Gehaakte, geborduurde, stoffen, gebreide, houten, glazen en weet ik wat nog meer voor hartjes.
Ideetjes voor nog meer hartjes  ? Pinterest !
Daar kwam ik ook een foto tegen van hartjes in een enveloppe.
Dus lapje ongebleekte katoen in de thee en daarna ook nog in de koffie voor het gewenste vintage effect, een paar ruitjes onder de naaimachine en een stukje oud kant. Weinig tijd en toch een leuke decoratie .







Na mijn zondagochtend wandeling  (zie de vorige post), en een prima ontbijt verzorgd door manlief, had ik zin om de keuken in te gaan.
Met op de achtergrond de tv aan voor het schaatsen, wij kijken graag sport maar bij 4 ochtenden op rij kan het mij zomaar opeens iets te veel van het goede worden, en komen de ik MOET iets doen kriebels. 
Doen jullie dat ook wel eens "vooruit koken" ?
Nou ikke wel, gewoon een hele middag van alles klaarmaken, invriezen of gewoon de koelkast in. Ik hou van koken, maar soms is opwarmen !!! ook wel eens lekker en makkelijk. Bovendien smaakt het een dag later heel vaak nog lekkerder.

Wat stond er zondag allemaal in het receptenboek  ?
Ik maakte onder andere pastasaus. 
Altijd vers, zonder pakjes en zakjes.
Gehakt, 2 rode paprika's, 2 uien, een paar teentjes knoflook, een courgette, een pond champignons,Italiaanse kruiden en een fles tomatensaus. 

Ik maakte nasi, voor het recept klik op de onderstaande link.
De witte kool verving ik door een halve spitskool. En voegde, voor de extra vitaminen, nog 2 rode puntpaprika's toe. 
Lekker door de komijn die er ook in gebruikt wordt 
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R241662/kruidige-nasi-goreng
Gebakken eitje erbij, ketjap sambal en pindasaus maken de maaltijd af.


Verder een "gewone" boerenkool stamppot, met een biologische rookworst en natuurlijk wat uitgebakken spekjes. Het was er goed weer voor. 

En omdat soep altijd lekker is ook nog een aardappel/prei soep. 
Het recept komt hier vandaan.

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R853300/aardappel
Smaakt heel goed met een, zelfgebakken, donkerbruine boterham.
Maar ook het brood met ui en kaas smaakt hier prima bij.
http://www.24kitchen.nl/recepten/kaas-uibroodje
Ik bakte de uien voordat ik ze op het brood legde.




En terwijl er allerlei pannen staan te pruttelen kan er ook nog iets de oven in.
Een cranberry, rozijnen, witte chocolade cake.
Ik verving de pistache nootjes door walnoten  (ik had gewoon geen pistache nootjes in huis en ook geen zin om ze te gaan halen, maar de walnoten smaken er heerlijk in), inplaats van de glazuur er overheen hakte ik de witte chocolade fijn en deed dat door het beslag.
Ik gebruikte inplaats van de tulbandvorm een vierkant bakblik waardoor de baktijd toch wel bijna zo'n 10 minuten korter werd. Let daar dus even op, gewoon even prikken in de cake met een saté prikken, komt ie er schoon uit....cake gaar.
http://www.foody.nl/extern/recept/3722



Oké je staat een paar uurtjes in de keuken......de afwasmachine is vol......maar de komende dagen heb je een makkie.

En dan was er woensdag een Show and Tell van Marja van het blog Sweet Home a la Marja klik  -》 http://sweethomealamarja.blogspot.nl  bij Karen van het blog Bed Breakfast and Quilts klik  -》http://bedbreakfastenquilts.blogspot.nl .
Wat een boel quilts heeft zij al gemaakt en ons laten zien.
Foto's heb ik niet gemaakt, behalve 1 van haar verzameling baafjes.
Marja heeft bovendien een aanzienlijke verzameling oude schoollapjes.
Heel erg leuk en mooi allemaal.
En dan was  ook Marcha aanwezig van de Quilt-Ster
klik  -》http://www.dequiltster.nl met haar lapjeswinkel.
Ik ben nog nooit in haar winkel in Kerkwerve geweest  (het is ook wel een aardig eindje rijden van hieruit) maar wat een mooie stoffen allemaal.
En natuurlijk ging ik niet met lege handen naar huis.
Het was een ongelooflijk leuke, gezellige en inspirerende ochtend, natuurlijk ook weer heel goed verzorgd door Karen en haar 2 jonge stagiaires.


De baafjes van Marja.

Er was donderdag goed nieuws ! De huidkanker was helemaal verwijderd. Hechtingen eruit. Over een half jaar weer terug naar de dermatoloog voor controle.
Advies is wel om zoveel mogelijk uit de zon te blijven, en altijd goed te smeren met een sterke sunblocker.
Dat zal best even wennen worden, want ook al ben ik dan niet iemand die gaat liggen bakken in de zon ik ben wel veel buiten. Met de honden, op de fiets en in de tuin.


Er liggen bij mij nogal wat niet afgemaakte projectjes en projecten. Dat komt vele van mijn blogvolgers ook vast wel bekend voor. En wanneer je dan op zoek bent naar eigenlijk iets heel anders, waar was ik ook alweer naar op zoek, komt er zo'n onafgemaakt project tevoorschijn.
Waarom heb ik dit eigenlijk niet afgemaakt ?
Het is toch veels te leuk om ergens onder in een doos te verdwijnen.
Goed voornemen vanaf nu !!!!!!!
Deze leuke projectjes worden AFFO'S.
En hier is dan de eerste  (nou ja eigenlijk zijn het er twee) affo.
Fifi en Lola.
Het patroon is van Mary Jane's Tearoom.
Klik -》http://www.maryjanestearoom.com







En dan is het na de sneeuw van afgelopen weekend opeens een beetje lenteachtig buiten. Heerlijk om zo maar even een paar dagen van het zonnetje te genieten.
En dan kun je bijna niet om een bos tulpen heen, die horen er dan ook echt bij.
Ik verwende mijzelf met een tulpenboeket en een bosje anemonen.







En  wanneer het voorjaar een beetje eraan zit te komen, komen bij mij ook de konijnen/hazen weer tevoorschijn. Tijdens mijn wandelingen zie ik ze achter elkaar aan rennend door de weilanden gaan. Soms wel een stuk of 6 tegelijk.








15 opmerkingen:

  1. Wat een beeldige dingen maakt Mary Jane! Ben ook al helemaal verliefd op Fifi en Lola! En natuurlijk op jouw lieve haasje met zijn lange oren.
    Ik val altijd als een blok voor al dat schattige spul. Je hartjes zijn ook heel leuk, vooral als je ze vult met Lavendel, heerlijk!
    Zag op het blog van Marja al de prachtige quilts die jullie hebben mogen bewonderen.
    Eten koken.... durf het bijna niet te zeggen.... maar ik heb er verschrikkelijke hekel aan.
    Het liefst zou ik elke dag een pil nemen waar alles in zit en klaar!
    Maar goed, ik kook wel hoor, moet toch gezond blijven. Maar voor meerdere dagen doe ik ook wel eens, dat is reuze handig. Grote pan soep en dan in de vriezer, ook zo fijn.
    Nou, eet smakelijk van je bewaarde porties.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh kijk toch eens Fifi en Lola, wat een schatjes!
    Ik hou ook van in het voren koken, lekker makkelijk als je weet dat je kunt blijven handwerken tot vlak voor etenstijd! Ik probeer tegenwoordig ook van alles uit, zal het recept voor je spaguetti-saus ook eens maken, heerlijk! Wat leuk dat je naar de show en tell bent geweest van Marja bij Karen. En over de vele UFO's, oh jee, ik ga ze allemaal opzoeken en foto's van maken, maar echt, ga er allemaal AFFO's van maken. Over een paar weken zal ik er een blog berichtje aan wijden.
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heerlijk... hartverwarmend... verslagje...*Ü*...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat kan ik toch altijd genieten hier op jouw blog. Prachtige foto's trouwens. En ja hoor ... Valentijn is hier ook het ganse jaar door met kleine akkefietjes af en toe wat o zo menselijk is :-)) Hou eveneens van hartjes en die kom je hier ook in huis geregeld ergens tegen.
    Koken is eveneens een hobby van mij maar met de verbouwingen nu is het soms wat minder en gaan we snel iets uithalen tussendoor. Hopelijk heb ik daar binnenkort terug meer tijd voor :-))
    Wens jou nog een heel leuk weekend toe, groetjes Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, wat een dotjes Fifi en Lola! heerlijke recepten wat fijn dat je de link erbij zet.
    Ik las dat je ook bij Karen was voor de show & tell, Helaas moets ik afzeggen wegen ziekte, anders hadden we elkaar eens echt ontmoet, Is altijd leuk een gezicht bij het blog.
    Je heb weer een heerlijk blogje geschreven ik heb weer genoten!!!

    Lieve groetjes,
    Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb genoten van je heerlijke blogpost, met de zalig-lijkende recepten (ga ik er eens een paar van proberen) en het leuke verslag van je bezoek aan de show-and-tell van Marja! Gelukkig is de winkel van Marcha voor mij de dichtst-bij-zijnde quiltwinkel (met 50 minuten in de auto) en het ritje altijd meer dan waard. Lief en mooi zijn je muisjes van Mary Jane's tearoom. En heel goed om te horen, dat je goed en met gunstig resultaat bent genezen van je ingreep.
    Fijn weekend nog verder en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoveel moois weer te zien hier, van een schitterend envelopje met hartjes, naar heerlijke recepten die ik even op sla ;-) Daarna door met die allerliefste muisjes, wat zijn ze toch leuk ! Mooie bloemen en prachtige tafereeltjes met oh zo lieve konijntjes. Heerlijk genoten weer !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moooooooi!! De gebreide muisjes (?), de helleborus, je foto's, het lekkere eten,... zalig om te zien!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gezellig gelezen op de zondagmorgen! Allemaal leuk wat ik lees, ga direct ook aan de slag...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gezellig om de week weer met jou te overlopen dmv altijd mooie foto's! Dat koken daar herken ik me helemaal in. Het ziet er altijd zo smakelijk uit en werkt dus aanstekelijk! Wat gezellig dat je ook bij Marja was. Ik heb er (gelukkig) veel foto's van gezien. Helemaal geweldig is dat je kleine ingreep geslaagd is!!Onze gezondheid is ons grootste goed!!
    Groetjes, Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat lief en mooi de harten in envelop :o))
    En je blogpost is zowiezo genieten van lekkers, moois en gelukkig goed nieuws voor je !

    O ... enne dat van altijd Valentijn ( met heeel af en toe... ;o) is ook herkenbaar :o))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat doe jij véél in een week! :o)
    Vooruit koken zoals jij doe ik niet echt, maar ik kook wel voor 2 of 3 dagen tegelijk. Door de week ben ik alleen en ik houd ook van maaltijden met alleen verse producten, maar om dat iedere dag te gaan staan doen, nee. Dus in een keer meer koken en dan kan ik er een paar dagen tegenaan.
    De affo's zijn leuk. Geeft altijd weer een goed gevoel als er iets klaar is.
    Gelukkig dat je zulk goed nieuws hebt gekregen en de aanpassingen voor in de zon... die wennen vanzelf.
    Hele fijne week gewenst!
    Groeten, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo ik heb even de tijd genomen om gezellig jou blog te lezen en de foto's te bekijken van al die mooi en lekkere dingen.
    Maar ik houd het blog ook bij de hand voor die heerlijke recepten. Het lijkt mij heerlijk om eens iets te maken want het ziet er smakelijk uit.
    Iets op voorraad in de vriezer blijft handig want soms kom je tijd te kort of ontbreekt de zin dan is zo'n koud winkeltje in huis de uitkomst.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijk uitgebreid blog. Leuke hartjes. Ik ben er gek op! En dan al die lekkere gerechten..... Dat was/wordt smullen. Kokkerellen is ook een grote hobby van me. Uren kan ik in de keuken staan. Ook zeer ontspannend voor mij, net zoals quilten en wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Rondje Hoogmade, Leiderdorp, Hoogmade.........

Het was vandaag een heerlijke dag om aan de wandel te gaan. En koos ik er deze keer voor om vanuit Hoogmade, de Munnikenpolder in Leiderdorp...