zondag 26 februari 2017

Een creatieve week............





Na mijn eerste Fair Isle breiwerk dacht ik de smaak te pakken te hebben en kocht mooie bolletjes in van die warme herfsttinten voor de volgende sampler van Wieke van Keulen.


Weer een sjaal. Maar sjaals kun je nooit genoeg hebben, in verschillende kleuren. Ik ben er ook aan begonnen, aan die nieuwe sjaal. Maar na 2 patronen kwam ik er achter dat dit niet zo mijn ding zou worden. 
Een hele lange, ik geloof wel ruim 3 ! meter, smalle sjaal die je dan tig keer om je nek moet slaan. Nee echt niks voor mij. 
De wolletjes liggen nog te wachten op nieuwe inspiratie.
Meteen was het breivirus even vertrokken via de achterdeur. 
Nu lagen er ook nog een paar bolletjes sokkenwol en de bijbehorende breipennen. 
Sokken breien is alweer een heel poosje helemaal hot. 
En het lijkt me zo gaaf om je eigen sokken te kunnen breien !!!
Vertel dit niet aan mijn kinderen want ze gaan zich afvragen of hun moeder ze niet allemaal op een rijtje heeft.
Je eigen sokken breien is zo NIET 2017 volgens de alles kant en klaar kopen generatie.
En misschien dacht ik dat nog niet zo heel lang geleden zelf ook wel eens, wanneer ik op blogs sokken breiende dames en heren  (Arne en Carlos varen er wel bij) voorbij zag komen. 
Sokken breien is voor oude oma's in van die trivera bloemetjes jurken met zo'n riempje wat dan net boven je taille vastgebonden zit.
Bloemetjes jurkjes heb ik ook, niet van trivera, maar hip zijn ze nu wel weer. 
Bovendien wordt ik erg blij van die vrolijke bloemetjes op mijn lijf, maar dat even terzijde het ging tenslotte over sokken breien. 
Maar hoe leer je nu met 5 pennen breien en dan ook nog een boord, een hiel en iets waar je tenen horen te zitten. 
Maar gelukkig is er het WWW en een tip van Jeannet, http://quiltingjeannet.blogspot.nl om op de site van Wolhalla klik hier -》http://www.wolhalla.nl/page:6_kadootjes te kijken, want daar zou heel duidelijk uitgelegd worden hoe je je eerste paar kan leren breien. 
En dus trok ik de stoute schoenen  sokken aan. 
Waar laat je in hemelsnaam 3 breinaalden terwijl je er met twee aan het breien ben ?
Gewoon laten hangen.........staat er in de beschrijving. 
Aaaaccccchhhhhhhh ik zit in de knoop. 
Maar ik ben niet van het snel opgeven......
Die eerste paar sokken zelf gebreide sokken zullen er komen. 
En ik beloof jullie dat wanneer ze af zijn........laat ik ze heel trots aan mijn kinderen zien. Nu alleen nog even verder stoeien met 5 pennen.
Wordt vervolgd.




Mijn vorige blog ging over vooruit koken, dit blog over vooruit blokken tekenen en  lapjes knippen. Het kost even wat tijd maar daarna kun je weer even vooruit 
Van de maandag maakte ik een teken en knipdag.
De "Splendid Sampler" quilt is inmiddels compleet. Alle 100 patronen zijn bekend en te downloaden. De laatste tijd lag het werken aan deze blokken stil. Ik was door mijn voorgeknipte blokken heen, was druk met de Stonefields en allerlei andere dingen.
Er zijn 75 van de 100 blokken klaar. Nog 25 te gaan dus...........
Maandag was zo een dag, regenachtig en bewolkt, om een dagje te tekenen en te knippen. En dinsdag was een dag om de lapjes bij de blokken te zoeken.


Als ik eerlijk ben heb ik daar nog steeds een beetje moeite mee, wat vind ik nu het mooist. Ga ik voor rood, is het nu teveel rood, warme kleuren, antieke kleuren, poeder kleuren........ik weet mijn eigen smaak nog niet helemaal in mijn quiltwerk toe te passen. En veel op het WWW kijken maakt het er niet gemakkelijker op.
Dilemma's, dilemma's...........


Wij zijn dol op sushi. Bovendien is het ook heel leuk om het zelf te maken.
Meestal werk ik volgens dit recept.
http://www.24kitchen.nl/recepten/workshop-sushi
Wij maken dan voor 2 dagen en er gaan ook nog 3 rollen naar dochter die het ook heerlijk vind.
In de diepvries bewaren vind ik geen succes, maar 2 dagen achter elkaar sushi eten is geen straf........heerlijk.


Nog een tip om met de plakrijst te werken: eerst je handen nat maken voordat je de rijst gaat gebruiken en de rijst platdrukken met de bolle kant van een lepel welke je ook eerst nat maakt.
Ook kookte ik pastinaaksoep met kastanje champignons, een verrukkelijk soepje.
Het recept vindt je hier https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1030700

Misschien lijkt het alsof we hier in huize Rosabears alleen maar "bijzondere" recepten koken en bakken, maar niets is minder waar. Wij zijn ook gek op stamppot, groentes, soepen, pasta's, rijst, salades en niet te vergeten BROOD !
Brood vind ik echt altijd lekker.
De afgelopen week aten we bijvoorbeeld ook: stamppot bietjes, spruitjes en macaroni  (de meest simpele, uien bakken , blikje tomatenpuree, hamblokjes, blokjes kaas erdoorheen, voor de vitaminen wat rauwkost, gebakken eitje, augurken sticks......simpel recept maar zo lekker).
Graag deel ik onze wat meer bijzondere recepten.
Gewoon voor de  inspiratie.


Het was sowieso een quilterig weekje want woensdag was er ook weer het quiltcafé.
Wat een luxe leven heb ik toch, zoveel vrijetijd om heerlijk met mijn hobby's bezig te kunnen zijn. Ik ben een tevreden mens.
Het Spring quiltje van Atelier Bep is bijna af. Nog een paar borduursteken en dan kan het afwerken beginnen.


 Ik moest daarvoor even wachten op de hobbs die ik bij "patch and stitch" besteld had. Natuurlijk kon ik het niet laten om meteen een paar rozenstofjes erbij te bestellen. Van die heerlijke zoete romantische lapjes.
Die gaan in het mandje voor de "trick or treat" quilt uit het boek When the cold wind blows. Een quilt die onder andere bestaat uit 291 mandjes, welke ik allemaal van rozenstofjes wil gaan maken.



Ook het vakje per week is helemaal bij, alhoewel ik het patroon van het 6e vakje niet heb gebruikt. Ik vond het geen leuk vakje dus heb er een eigen draai aan gegeven.
En aangezien ik iets heb met vogels, ik deze week voor het eerst weer heb genoten van het eerste vogelgezang, borduurde ik een vogel.
En omdat ik een dagje later ben met mijn blogpost is inmiddels ook vakje 7 geborduurd.


In het kader van "er liggen nog wel wat onafgemaakte creativiteitjes en die mogen ook wel eens af", maakte ik deze week ook nog deze kippetjes. Nu nog een stok buiten zoeken waar ze met zijn allen gezellig op kunnen zitten.


Wat een storm  afgelopen donderdag. Gelukkig waren we van te voren goed voorgelicht. Want hier ging het aardig tekeer.
Ik maakte 's middags nog wel een wandeling met de honden maar het viel niet mee om in de polder tegen de wind in te lopen en op de been te blijven.
Het kostte aardig wat energie. En zat ik de rest van de middag met gloeiende wangen van de inspanning op de bank.
En omdat het buiten een beetje grauw, koud en somber is zetten we binnen maar een lenteachtig boeket op tafel. Met hyacinten, anemonen en ranonkels.







17 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk blogje, ik heb zitten genieten van al je verhalen.
    Sokken breien is leuk, niet heel makkelijk, ik heb nooit 2 gelijke, maar ach onze voeten zijn ook niet gelijk , denk ik dan maar.
    Wat een plaatje wordt je spring-quiltje, mooie kleuren, net als je voorjaarsbloemen.
    Nog een fijne zondag Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een smalle sjaal van 3 meter lang, lijkt me ook niet zo handig. Succes met je sokken. Zelf heb ik nog nooit sokken gebreid. Ik kan wel met 4 of 5 naalden breien, dat is het probleem niet. Ik ben geen liefhebber van sushi, maar wel van brood. Daar mag je me voor wakker maken, brood in veel varianten, met zaden, met noten, ik vind het heerlijk !
    Je hebt mooie stofjes gekocht bij Patch and Stitch. Zelf koop ik daar ook altijd mijn katoenen of wollen tussenvullingen. Je spring quiltje wordt ook ontzettend leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een goed gevulde week. Mooie sokken ben je aan het breien. Ik ben ook weer begonnen maar dan met twee rondbreinaalden! Je sushi ziet er heerlijk uit, zeker geen straf om daar meerdere dagen van te genieten. Fijne creatieve week weer gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo zeg, wat een heerlijk gezellig blogje heb je geschreven. Sokken breien is inderdaad helemaal hot, ga er ook maar eens aan beginnen. Binnenkort meer op mijn blog! En leuke kleurtjes wordt je Spring quiltje van atelier Bep.
    Ben groot fan van boeketjes met ranonkels, vind ze zo mooi!
    Fijne week en ik kijk uit naar je nieuwe quilt, die van de mandjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geinig, die sokken, toen ik in Zwitserland woo de heb ik met vijf pennen leren breien, van die korte. Nu zie je ze hier ook maar toen vond men dat in Nederland maar heeeeel raar! Je schaap wordt goed verzorgd, die. Ergat je nog te vermelden als maaksel.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gezellig weer jouw blogje. Ik vroeg me idd af of jullie ook nog wel gewoon groente, aardappels en vlees eten. 😳😀😉
    Je bent al een heel eind met de Splendid Sampler als je er nog maar 25 hoeft. Ik heb ze wel allemaal gedownload en opgeslagen. Erg leuk al die verschillende blokjes. Leuk die vogel ipv dat "weefvakje". Houdt jij ook zo van de voorjaarsbloemen? Tulpen op de vaas zijn mijn favoriet en de anemoontjes. Ook bolletjes in potjes vind ik erg leuk en na de bloei dan weer de tuin in. Fijne avond verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een prachtig boeketje en leuk te lezen hoe het jou deze week is vergaan.
    Ik denk dat ik ook eens ga kijken naar de Splendid Sampler want ik ben door jou wel nieuwsgierig geworden.
    In tegenstelling tot jou kleur ligt er bij mij nog veel blauw te wachten om er een quilt van te maken.
    Fijne week.
    Groeten
    MArga

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, Marja,
    Heerlijk om weer even je verhaal te lezen. Ik vind het een goed idee van je dat je een vaste dag hebt om het patchen voor te bereiden.
    En kleuren kiezen vind ik altijd erg leuk om te doen, maar het is ook het meest persoonlijke, heb ik gemerkt.
    Heel veel plezier met al het moois waarmee je bezig bent. Groetjes, Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. It’s always nice to visit this blog.
    Many beautiful things!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijke foto's en mooie maaksels! Die kipjes... geweldig! Die haasjes op de quilt, super!
    Sokken breien, petje af, daar durf ik zelf niet aan te beginnen..
    En euh... die kids... herkenbaar hoor, mijn dochter is pas aan het puberen en schuwt alles wat handwerk is.
    Wacht maar, ik hou koppig vol, want vaak vindt ze het dan toch prachtig wat ik maak, ook al mag het in géén geval mee naar school :-)
    Dus veel succes met je sokken!!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat veel mooie projecten, supergezellig geschreven. Je sjaal zag er al wel heel mooi uit, ik vind het wel leuk juist zo'n lange smalle, kun je leuk op veel manieren dragen.
    Je sushi ziet er heerlijk uit! Ik heb het laatst voor het eerst gegeten en vond het heerlijk. Zelfmaken lijkt me wel veel werk trouwens.
    Fijne week.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat veeeeel moois laat je zien .... ik zal het vast nog eens lezen en bekijken :o))
    Lijkt me heel lief... om je eerste eigen sokken te hebben kunnen breien !
    ik ben erg benieuwd ;o) !!
    Veel plezier met de laatste steekjes aan je lente quiltje :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo, dat is een superlang blogbericht deze keer!
    Die storm... was inderdaad heel heftig, moest zelf met mijn hondje een keer schuilen omdat ik er niet meer tegenop kon.
    Sushi... heerlijk, dat eten we ook vaak, maar we kopen het wel kan en klaar, lui hè?
    Sokken breien... ja dat was iets wat mijn oma de hele dag deed, dat moest als kind al als ze uit school kwam, direct de breipennen pakken, want niets doen was er niet bij vroeger.
    Nu is het weer superhip, zeg dat maar tegen je kinderen, maar met 5 pennen? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
    Mooi die rode stofjes, ben zelf gek op rood, vandaar dat ik zo'n moeite heb met mijn blauwe Sylvia, maar eens mens moet soms iets uit proberen nietwaar?
    Lief die kipjes, straks leuk op de Paastafel.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een gezellig blogje weer, grappig, ik ben ook helemaal in de ban van sokken breien, ben met mijn 2e sok ooit bezig. Heb mijn moeder vroeger voor gek versleten dat ze sokken zat te breien, die koop je in de winkel. Maar mijn moedertje was het niet met me eens, in eigen gemaakte sokken zit liefde zei ze dan. Nu ben ik zelf ook bezig, wat zou ze grijnzen als ze dit nog kon zien. Vind de sjaal wel heel erg mooi! Zal me eens gaan verdiepen in het fair Isle breiwerk! groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijke meegeniet-blogpost was dit! En een feest van herkenning, want ook hier werd een aantal jaren geleden alweer voor het eerst een sok gebreid, onder flink "wenkbrauwen-ophalen" van man en kinderen, want ja, wie breit er nu sokken, terwijl je die kunt kopen? Het eerste paar was even doorzetten, met al die prikkende naaldjes, maar het 2e ging al beter, en nu, zo'n 25 paar sokken verder, is het mijn totale ontspanning! Zulke mooie wolletjes zijn er te koop, en de patroontjes worden ook steeds uitdagender. Het is gewoon heerlijk om te doen! Maar ook het quilten schiet er niet bij in, en dat zie ik bij jou ook. Mooie rode lapjes en lieve romantische bloemetjesstofjes liggen daar te stralen! Ik ben benieuwd naar je Trick or Treat-mandjes, want je gelooft het nooit... ik ben er vorige week aan begonnen, als tussendoor-en-onderweg-project.
    Een fijne nieuwe, creatieve week gewenst en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou nou je hebt niet stil gezeten.. Ik heb ooit ook sokken zelf gemaakt en er een blogberichtje over geschreven ove hoe je de hiel moet breien, datis een van mijn best bekeken berichtjes, hahaha, ikmoet daar zo om lachen ben helemaal niet een held hoor in het breien van sokken.. Of is dat misschien wel het beste als je iemand iets duidelijk wilt maken.. Nou ja.. Ik vind je kippetjes ook erg leuk ben wel benieuwd hoe het ze bevalt om op stok te gaan..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Sokken breien is een van die dingen waar ik NIET aan ga beginnen. Ik zat vroeger al te worstelen met 2 breinaalden, laat staan dat ik met 5 naalden moet breien... dat kan nooit goed aflopen ;o)
    Je hebt weer veel gedaan/gemaakt afgelopen week. Breien, patchwork, borduren, naaien... en het ziet er allemaal superleuk uit!
    Wat kleuren kiezen betreft, dat is bij mij heel verschillend. Als ik Ellen wel eens help met een project, dan lukt het uitkiezen van stoffen altijd heel vlot. Maar het rare is dat als ik voor een project van mezelf stoffen bij elkaar moet kiezen, ik er soms de grootste moeite mee heb. Dan zit ik precies met hetzelfde als jij... is het niet teveel van 1 kleur, moet het antiekerig worden of juist weer niet? etc. etc. Heel vreemd is dat. Maar goed, uiteindelijk lukt het altijd wel. Misschien helpt het om niet teveel aan het project dat je wilt gaan maken te denken, maar om gewoon een stapel te maken van stoffen die je mooi bij elkaar vindt passen en pas daarna te kijken hoe je ze in je quilt kunt verwerken... Het is maar een ideetje.
    Veel plezier deze komende week!
    Groeten,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Rondje Hoogmade, Leiderdorp, Hoogmade.........

Het was vandaag een heerlijke dag om aan de wandel te gaan. En koos ik er deze keer voor om vanuit Hoogmade, de Munnikenpolder in Leiderdorp...