zaterdag 19 november 2022

Breien.......Keep Me shawl

Hallo lieve volgers/lezers van mijn blog.
Het is een lange tijd geleden dat ik hier een blogje schreef.
Daar waren een paar redenen voor.....
Allereerst ging ik kort na onze vakantie heel vervelend door mijn rug......au.
4 weken duurde het voordat ik weer een beetje op of neer kon, zelfs een klein stukje lopen lukte niet.
SI-gewricht volgens de huisarts. Zitten, liggen, lopen het ging allemaal niet.
Fietsen ging gek genoeg dan weer wel......en er zijn dan ook heel wat kilometers gefietst in die weken.
En toen het met de rugpijn weer wat beter ging kwam tante Corona bij ons langs.
En bleef ook een poosje hangen hier in huis.
Eerlijk gezegd heb ik liever een ander soort visite 😉
Maar goed SI gewricht zit weer redelijk op de goede plek, er zijn nog wel wat restverschijnselen van de Corona. Maar ook dat gaat weer de goede kant op.
Kon ik dan wel quilten, breien, lezen tv kijken ?



Ruim 4 weken heb ik geen lapjes in mijn handen gehad.......een raar gevoel is dat.
Lezen deed ik wel héél veel (in een later blogje weer een lijst van de gelezen boeken).
Al een poosje had ik weer eens zin om een breiwerk op de pennen te zetten.
Er komen zoveel mooie patronen voorbij wanneer je op het WWW rondsurft.
Er werden een paar bolletjes wol aangeschaft, via internet en dat is best wel moeilijk kiezen uit alle soorten, kleuren en kwaliteiten
Ik bestelde een patroon welke via de mail in mijn postbox bezorgd werd. Mijn project bag kwam tevoorschijn, breinaalden opgezocht en de eerste steken werden opgezet.



Een sjaal/omslagdoek met kabels.
Want er moet wel altijd wat uitdaging in zitten.
Bovendien leer ik graag wat nieuws.
 

Je begint in de punt met het opzetten van 6 steken.
Vervolgens moeten er al snel steken gemeerderd worden.
In het begin dacht ik wel "waar ben ik aan begonnen"
Het patroon wilde niet zo heel lekker in mijn hoofd komen.
Maar de aanhouder wint, wanneer je de regelmaat van het terugkerende patroon begint te begrijpen.


En dan is het lekker wanneer je het patroon opeens uit je hoofd kunt breien.
Ik brei de shawl op een rondbreinaald van 80 centimeter en dikte 3 1/2
Je breid wel steeds heen en weer, dus niet rond, maar het breien met de rondbreinaald is minder belastend voor rug, nek en schouders. Dat geldt tenminste voor mij.
Met gewone breinaalden klem ik ze altijd onder mijn armen waardoor er toch een soort verkramping onstaat. Met de rondbreinaald werk je voor je lijf.
Het is even wennen maar zo fijn werken.


Ik ben nu bijna op het punt dat het meerderen klaar is en dat er weer geminderd gaat worden.
Even iets heel anders dan lapjes. maar er worden ook weer lapjes genaaid.
Verandering van spijs doet eten.....toch ?



Het garen wat ik gebruik is Supersoft van Holst Garn.
Een garen wat ik al eens eerder gebruikte voor een Fair Isle sjaal die ik in 2016 breide.
Mocht je daar over willen lezen klik dan op onderstaande link.
Het garen voelt een beetje stug, maar zoals je hieronder kunt lezen verdwijnt dat na een wasbeurt

Supersoft is een 2 ply draad van zuivere wol.
Deze wol is perfect om alleen te breien maar ook om met meerdere draden te breien zoals bijv Fair Isle of inbreien.
Supersoft kan in de wasmachine gewassen worden op het koude programma, en zal daardoor zachter worden.
Er zit namelijk nog spinolie in de wol dat eruit gewassen word in de eerste wasbeurt en daardoor een stuk zachter word.

Het garen is er in veel kleuren, ik geloof wel een stuk of honderd.
En ik bestelde het bij Zaans Geluk.


Er zitten veel meters op een bolletje van 50 gram.
Voor deze shawl zou ik aan 4 bollen genoeg moeten hebben.


Het patroon is van de Nederlandse ontwerpster Gretha Mensen.
Het patroon is in het Engels, maar is heel goed te doen ook.
Er zijn verschillende sites die een lijst hebben met vertalingen van de Engelse breitermen.



In mijn schrift hou ik bij wanneer ik begonnen ben, de soort garen, het aantal toeren enz.
Plak ik de wikkel van het gebruikte garen, een stukje van het garen.
Gewoon leuk om je vorderingen bij te houden en eventuele "problemen" welke je onderweg tegenkomt op te schrijven.

 

7 opmerkingen:

  1. Gezellig blog, en fijn dat het nu weer beter gaat.
    Mooi breiwerk, bewonder je kunst op de rondbreinaalden.
    Ik brei nog steeds ouderwets met lange naalden.
    Wel geprobeerd hoor, maar het gaat me te langzaam. Zal meer moeten oefenen denk ik.
    Leuke tas van de lapjes
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé wat vervelend Marja, eerst pijn in je rug, daarna die vervelende tante. Gelukkig gaat het weer wat beter met je, hopelijk gaan de restverschijnselen ook helemaal weg! Wat wordt dit een mooie sjaal/omslagdoek, leuk die kabels en leuk dat je het onder de knie krijgt hoe het moet.
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat het beter met je gaat! Klinkt heftig van je rug ook ...gelukkig kon je fietsen... Beterschap verder gewenst !
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar is het echt weer voor om zo'n lekkere warme sjaal te breien.
    Balen dat het zo slecht ging met je rug en dan ook nog zulke visite.
    Beterschap gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goeiemorgen Marja, ik miste je al op het blog maar dacht er zal vast een reden zijn. He getsie wat een rotreden je zal flink pijn gehad hebben zeg. Pfff rugpijn is zo vermoeiend. Ach en dan ook nog C, dat was geen leuk toetje. Let goed op jezelf en neem je tijd. Na ruim twee jaar heb ik nog steeds naweeën.
    Maar wat ben je weer voor moois aan het maken, oeiiii jij kan toch alles. Geweldige kleur vind ik, dat zal ook lekker warm zitten. Breien kan ik echt niet.
    Genoten dus van je blogverhaal en ik moet je eerlijk bekennen dat ik wel vaker berichten van je teruglees. Dan denk ik opeens hee daar heeft Marja toch wat over geschreven en lees ik terug. Mooi als zo vriezend buiten is he....
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een narigheid allemaal. Fijn dat het beter gaat met je rug en dat ook de ongewenste visite je langzaam weer verlaat. Het is voor een creatief mens als jij niets gedaan als de gezondheid even parten speelt. Jouw sjaal wordt echt mooi. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkig ben je weer aan het bloggen,gezellige sjaal word het heerlijk voor de koude dagen!

    Gr Petra.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Lente, breien, quilten en nog wat meer...............

Hoe snel de dagen soms voorbij vliegen zag ik nu ik een nieuw blogje schrijf. Ik was er van overtuigd dat ik vorige week nog een blog plaats...