maandag 11 mei 2009

Hoe organiseer ik mijn etiketten, zakjes en kaartjes ?

Wanneer je aan het zaaien en planten bent krijg je een hele verzameling van allerlei kaartjes en zakjes met de planttijd, bloeitijd, hoogte, kleur enz. Bewaren ???? Ik bewaarde de kaartjes en zakjes altijd netjes in een ordner in fotohoesjes. Maar nu is er de computer en maak ik er foto's van, bewerk ze met een fotobewerkingsprogramma en vermeld de naam erop. Wil ik weer iets weten over de plant, boom of struik google ik even en vind je daar alle gegevens die je op dat moment wilt weten. Scheelt me in ieder geval weer wat ruimte in de kast.







Maandag 11 mei. Een winderige dag met veel zon. Vanmiddag toch nog even wat kleine klusjes gedaan op de tuin. De gisteren geplante tuinbonen, afrikaantjes, balsemien en lobelia flink water gegeven. Onkruid weggehaald in de kas.


's Avonds samen met Hans nog bieten en snijbiet gezaaid. Ik had zaterdag 30 Chrysanten stekken gekocht en die zijn ook gepoot. Chrysanten een bloemsoort welke ik eigenlijk niet vaak koop in de bloemenwinkel. Maar in een volkstuin horen ze toch wel een klein hoekje te krijgen. En ik heb natuurlijk wel de kleuren gekocht die ik mooi vind. Pink, purple en white.


De grond is op sommige plaatsen erg droog en bestaat daardoor uit grote harde kluiten. Een tuinbuurman kwam met een goed tip om de grond goed nat te sproeien en daarna met een hark klein te slaan. En inderdaad het werkt, de grond ziet er nu veel beter uit. We hebben het stukje waar de bonenstaken staan gedaan en het stuk waar we de bieten en snijbiet hebben gezaaid.


Dat zijn ook de leuke ervaringen van tuinieren op een volkstuin complex. Gezellig kletsen met je medetuiniers, planten ruilen en vooral veel kijken hoe anderen tuinieren. Daar leer je van en doe je weer allerlei ideetjes op.En vandaag hebben we de eerste zelfgekweekte sla gegeten. En lijkt het maar zo of smaakt het echt beter !!!!!!

3 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee om alles in de computer te archiveren. Ik heb nu echt overal labels en halfvolle zadenzakjes liggen.
    Leuk he het tuinieren op een volkstuin. Wij gebruiken onze tuin hoofdzakelijk als buitenverblijf maar hebben wel hier en daar fruitbomen en wat groenten. En die zelfgekweekte sla smaakt echt beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goiemorgen Rosabeer,
    Het ziet er nu al erg leuk uit op je tuinblog, zeg. Ik heb aan Lady M. van Lady Lavender voorgesteld om jouw blog te bezoeken; zij heeft ook een tuinblo erbij ( een een naaiblog) en zij vindt het ook leuk om kleine berichtjes achter te laten. Dus: mischien hebben jullie beide er weer iets aan.
    Veel succes en plezier,
    Godeliva van Ariadone

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dus jullie hebben ook al sla uit eigen tuin kunnen proeven.....smaakt echt veeeeeel beter als uit de winkel!!
    Gisteren hebben we met onze jongste dochter en haar gezin even ge bbq t, daar had ik ook snel wat sla bij gemaakt.Lekker met ei, tomaat en pijnboompitten. Dressing deze keer uit de fles. Kleinzoon van 4 mocht helpen plukken,hij vroeg of het bloemen waren. Hij plukt zoooo graag bloemen.
    Fijn tuinweekend.

    groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Lente, breien, quilten en nog wat meer...............

Hoe snel de dagen soms voorbij vliegen zag ik nu ik een nieuw blogje schrijf. Ik was er van overtuigd dat ik vorige week nog een blog plaats...