zaterdag 22 april 2017

Van recepten tot sokken breien......

              Hallo lieve blog lezers. 
Het is weer zaterdag, tijd voor een nieuw blogje. 
De week begon met het Paasweekend. 
Wij kregen bezoek van kinderen, kleinkinderen, zus en zwager. 
Gewoon weer even allemaal gezellig bij elkaar zijn. 
Dat komt, in deze tijd waarin veel weekenden vaak vol zitten met allerlei ook weer leuke afspraken, niet zo heel veel voor. 
Maar afgelopen zondag lukte het een keer wel. 
Het was gezellig. 

We maakten er een klein hapjes buffet bij. 
En ik heb weer een paar recept aanraders voor jullie. 

Allereerst dit Turkse brood.
Met heksenkaas, kipfilet, tomaat en ei. 


                http://www.welke.nl/photo/marga.nijhuis.3/Voor-als-je-geen-lunch

Verder maakte ik dit stokbrood recept. 
Heerlijk  !



http://www.njam.tv/recepten/hartige-ham-

En dan ook nog de teriyaki gehaktballetjes.
Die waren echt een succes.

http://nombelina.com/teriyaki-gehaktballetjes-spek/

De balletjes maakte ik een dag van te voren, net als het mengsel voor het stokbrood.

Een wortelsoep en kleine pizza vierkantjes maakten het buffet compleet.
Waarvan hieronder de links naar de recepten.

https://www.leukerecepten.nl/3-x-snelle-en-makkelijke-pizza-snacks

http://www.smulweb.nl/recepten/1448615/Winterwortelsoep

Voor bij de koffie bakte ik een advocaat slagroom rol.
Benodigdheden: 4 eiwitten, 4 eierdooiers, 120 gram suiker + 4 eetlepels , 120 gram bloem, 4 eetlepels heet water, snufje zout, kwart liter slagroom, 250 gram mascarpone, 1,5 dl advocaat.
Verwarm de oven voor op 200 graden
Klop de eiwitten stijf met 60 gram suiker, klop het eigeel samen met de 60 gram suiker tot een romig lichtgeel mengsel.



Schep het eiwit op het eigeel, zeef de bloem en het snufje zout erboven, schep dit luchtig door elkaar.
Leg bakpapier op de bakplaat en schep het mengsel erop, verdeel het gelijkmatig over de bakplaat en zet de bakplaat in de oven en bak het deeg in ongeveer 12 minuten gaar.
Leg ondertussen een schone theedoek op het aanrecht en strooi daar wat suiker op.
Haal wanneer het deeg gaar is de bakplaat uit de oven, stort het deeg, met het bakpapier naar boven, op de theedoek. En haal voorzichtig, het gaat makkelijker wanneer je wat koud water op het bakpapier sprenkelen, het bakpapier van het deeg.
Rol nu het deeg op in de theedoek en laat zo opgerold afkoelen.
Door het deeg in de theedoek te rollen scheurt het deeg niet wanneer je het later gaat vullen en vervolgens weer oprolt.

Nu nog de vulling.
Deze cakerol kun je op veel manieren vullen, heerlijk met bijvoorbeeld verse aardbeien, jam en slagroom.
Maar bij Pasen hoort advocaat.
Klop de slagroom met 2 eetlepels suiker, meng door de slagroom de mascarpone en vervolgens de advocaat.
Wanneer het deeg goed is afgekoeld, rol je het terug, verdeel de vulling erover, en rol het vervolgens weer op.

In folie vervolgens minimaal een uur in de koelkast op laten stijven.

Poedersuiker en eventueel wat chocolade krullen eroverheen strooien.

Dat betekende wel dat ik zaterdag zo een beetje de hele dag in de keuken bezig was, zondagochtend de laatste handelingen, 's middags de familie.

En maandag tweede Paasdag  ?
Nou gewoon lekker niks.
Ik wil er niet aan, maar ik merk af en toe toch dat ik geen 25 meer ben 😉.
Ik voel het aan mijn lijf, ik voel het aan mijn spieren, ik merk het wanneer ik de trap op loop, wanneer ik in de tuin heb gewerkt.
Bovendien benadrukken mijn kinderen dit ook nog wel eens......want mams heeft een elektrische fiets.
Nu hebben wij die fietsen al bijna 4 jaar.
Ik moet eerlijk toegeven dat toen mijn man een nieuwe fiets moest en hij opperde om dan maar meteen voor 1 met motor te gaan, ik onmiddellijk reageerde met dat ik me daar echt nog te jong voor voelde. Ik nog even niet.
Totdat ik ook een proefritje maakte........ik was meteen om.
En tegenwoordig zie ik ook steeds meer jeugd op de elektrische fiets.
Want in ons vlakke polderland waar altijd wind staat, en meestal ook nog eens tegenwind, is het toch wel erg fijn om fluitend tegen de wind in te fietsen.
Maar vaak moet ik toch nog wel uitleggen dat je helemaal niet zo lui bent wanneer je een elektrische fiets bezit. Wij doen bijna alles op de fiets.
Zo een 3000 kilometer per jaar is dan een makkie.
En echt neem van mij aan ook op een elektrische fiets moet je gewoon trappen.
1 van onze beste aankopen van de laatste jaren.


Aan de andere kant gaat het met hardlopen best wel weer lekker.
Dat hardlopen is heel lang een deel van mijn leven geweest.
Ik liep 3x in de week.
Ik liep zelfs halve marathons.
Tot een jaar of 6 geleden.
Toen had ik er opeens zo genoeg van.
Ik stopte ermee.
Maar ergens blijft dat lopen toch trekken.
En in die 6 jaar ben ik al vele keren weer begonnen en net zoveel keer weer gestopt.
Maar nu gaat het goed.
Alweer zo'n 2 maanden loop ik 2x in de week, op dinsdag en zaterdag.
Vaste dagen, en soms spreek mezelf toe....geen zin......niet zeuren gewoon gaan !
Het gevoel erna is zo lekker.....dat heb ik maar mooi weer gedaan.
Rustig in mijn eigen, niet zo snelle tempo, maar wel weer met veel plezier.


Er werd deze week ook nog flink in de tuin gewerkt.
Alhoewel er de afgelopen nachten sprake was van nachtvorst, was het in het zonnetje goed werken.


In de kas komt het zaad al heel goed op.


Buiten komt de spinazie en de bietjes ook al boven de grond.
Inmiddels begint de tuin weer een beetje op een tuin te lijken.


Ik probeer de strijd aan te gaan met de Houttuynia cordata Chameleon.


Een sierplant die mooi gekleurd blad heeft, wanneer je het blad kneust heerlijk naar sinaasappel ruikt maar een verschrikkelijke woekeraar is.
Maar ik geef niet snel op.

Op handwerkgebied gebeurde er ook nog wel iets.
Mijn eerste paar zelfgebreide sokken is af.


Nu snel op zoek naar een nieuw wolletje.
Dus fietste ik vanmorgen naar Echt studio in Alphen aan de Rijn.
Wat een gezellige winkel met al die mooie wolletjes in vrolijke kleuren.
Ik kocht er wolletjes voor 2 paar sokken.





Voor 3 dames van de 1x in de maand vrijdagmiddag bee borduurde en naaide ik een schaapje. Nog steeds leuk om te maken zijn deze schaapjes.


En wat we deden tijdens de vrijdagmiddag bee ?
We oefenden de Cathedral Window techniek.
En of er dan weer een nieuw project op stapel staat ?
Noch ! niet.
Eerst "moeten" er wat andere projecten af.
Maar verleidelijk is het wel.



Het vakje per week borduurtje is ook weer klaar.
Vandaag verschijnt alweer vakje 14.



En dan nog het vervolg op de BANK

Dat gedoe met onze nieuwe bank begint een beetje op een soap te lijken.
Vertelde ik eerder al dat er een deel ontbrak de ottomane rechts.
Inmiddels hebben ze het ontbrekende deel ergens in Duitsland gevonden !
En tot nu staat ie daar ook nog ergens.

Toen de bank een paar dagen gebruikt werd kwamen er opeens plooien in de andere ottomane.
Hij zit een beetje te ruim in zijn velletje.
En laat dat nu met de veren die in de bank zijn verwerkt net niet mogen gebeuren.
Dus maar weer contact opgenomen met de klantenservice.
Nou dat was dus niet hun probleem.
We moesten maar contact opnemen met de "alle in house" service.
Maar de "alle in house" service stuurde ons weer terug naar de verkoper, want de plooien waren direct ontstaan na levering.

Dus weer bellen met de klantenservice, ze sturen iemand langs.
Deze meneer constateerde dat er iets vergeten was bij de veren van deze bank.
Kan thuis opgelost worden werd ons beloofd.
Nadat de meneer weer vertrokken was, wilden wij ook wel eens voelen of er verschil was tussen de twee banken. Dus handen tussen de kussens. Voel jij verschil.....nee ik niet......nee ik ook niet.
Wat ik wel voelde......een groot gat in de stof !

Maar weer bellen met de klantenservice.
Gelukkig kennen ze me daar inmiddels al......ik hoefde alleen mijn naam maar te noemen en ze wisten meteen waarover het ging......elk nadeel  heeft zijn voordeel.
Maar mevrouw dat gat in de bank dat hoort daar gewoon , voelt u maar eens bij de 3 zitter daar zit het ook.......niet dus.....ik begin langzaam mijn geduld te verliezen..

De meneer die gisteren bij ons thuis was komen voelen werd erbij geroepen.
Monteur: Nee, ja ik weet ook niet precies wat u bedoeld.
Monteur: Ik ga wel even in de showroom voelen of daar ook een gat in de bank zit.
Monteur:  Oké dan bel ik u later nog even terug.
Ik: Oké horen wij dan nog iets van u ?
Monteur: Nou ja anders moeten we maar wachten totdat het ontbrekende deel in het magazijn is, dan kunnen we ze meteen allebei repareren.
Ik: Nou ik geloof dat ik het daar niet helemaal mee eens ben.


Monteur komt weer thuis.
Nee dat gat hoort daar toch echt niet.

Wordt vervolgd.



.



Al met al een volle, gezellige en productieve week.

Fijne nieuwe week.







11 opmerkingen:

  1. dat klinkt nals een rustig weekje, haha, maar wel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel gedaan deze week, leuk om alles zo te lezen. Heerlijke recepten, leuke workshop Cathedral Window en prachtige paar sokken.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een belevenissen in één week! Lekker gekookt voor de hele familie, gezellige Pasen gehad dus.
    Alles komt lekker op in de kas en de tuin. Dan krijg je echt zo'n voorjaarsgevoel hè?
    Leuke dingen gemaakt, en de Cathedral window techniek geleerd. Ik vind het prachtig, maar heb het nog nooit gedaan.
    Lijkt me erg moeilijk en ook jaren duren eer dat dit een hele quilt is.
    Misschien ben ik daar te ongeduldig voor :-)
    Straks kan je een boek schrijven over het bank-avontuur. Jeetje wat een ellende.
    En hoezo is het normaal dat er een gat in de bank zit?
    Stof die rimpelt hoort natuurlijk ook niet.
    Moet zeggen onze nieuwe banken verleden jaar gingen ook niet helemaal vlekkeloos.
    Twee niet geleverd, dus maar twee in een andere (verschillende) kleuren geleverd.
    Toen één gebracht, later de ander in de goede kleur.
    De enige goed geleverde bank ging scheef, zakte helemaal naar één kant.
    Nieuwe besteld..... eindelijk was het goed.
    Ik hoop dat het bij jou nu ook snel tot een oplossing komt.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je had weer een heerlijke week! Voor een electrische fiets hoef je echt niet oud(er) te zijn tegenwoordig..
    En ik vind dat je nog heel actief bent!
    Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel mooi verslag van de ganse week ,de sokken zijn heel mooi.
    Groetjes
    Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een soap met die bank! Wij hebben eens een kast besteld die 7 ! Keer is terug gestuurd door allerlei gebreken. Na een jaar kwam eindelijk nummer acht en die was goed....... dus ik voel met je mee.....
    Heerlijke recepten, dank voor het delen en tussen alle drukte door ook nog zoveel gedaan met lapjes en steekjes en een paar sokken af! Die zijn nu nog steeds te dragen ook al hadden we anders gehoopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk afwisselend blog heb je, de hapjes daar loopt het water je mond van in...
    De bloesemfoto echt een beauty net zo als het handwerk!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik krijg honger van jouw receptjes en foto's ;-)
    Petje af, dat je wekelijks 2x gaat lopen hoor, daar krijg ik mezelf niet toe en ik ben 36j.
    Je sokken zien er vrolijk uit, geniet ervan :-)
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi, je borduurwerk !!
    Ik zag bij Karen in het handwerkcafe ook 2 andere dames die van dat mooie verloopgaren van DMC hadden. Ik zou er bijna ook aan beginnen, zo mooi vind ik het ! Maar ik heb mezelf maar weer tot de orde geroepen, ik moet doorgaan met enkele van mijn UFO's. Tot ziens, Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een gezellig blogje weer, met zoveel mooie foto's en heel verleidelijke recepten, waarvan ik er een aantal ga opslaan, voor eind mei, als wij een familie-verjaardag hebben, van zowel mijn man als mijn moeder, en er ook heel veel hapjes moeten worden gemaakt. Je foto's van de tuin zijn supermooi! Het tuinseizoen is nu echt definitief begonnen! En wat schattig en mooi, je lieve schaapjes voor de Bee-dames!
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijk bericht!!
    Wat zijn die schaapjes om te zoenen zeg!!

    Dikke knuff,..

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Rondje Hoogmade, Leiderdorp, Hoogmade.........

Het was vandaag een heerlijke dag om aan de wandel te gaan. En koos ik er deze keer voor om vanuit Hoogmade, de Munnikenpolder in Leiderdorp...